23/03/2010

I love Paris in the Springtime

Afgelopen weekend was mijn weekendje weg naar Parijs. All you need is een aanbieding van de Thalys, een goedkoop hotelletje (dat overigens prima beviel) en een erg optimistische planning...

Vrijdagochtend eerst nog een paar uur gewerkt, want mijn trein ging toch pas om 2 uur. Sinds het HSL-gedeelte in Nederland klaar is, ben je al in 2,5 uur van Rotterdam in hartje Parijs!

Mijn hotel lag op slechts 4 haltes van het Gare du Nord, op 50m van station Oberkampf in een rustige zijstraat.

Vrijdagavond is het Louvre tot 10 uur open, dus dat stond als eerste op het programma. Uiteraard de Venus van Milo en de Mona Lisa gezien, en me een breuk gezocht naar de kroning van Josephine (een megagroot schilderij, dus je zou denken dat je dat niet over het hoofd kunt zien...)










De volgende ochtend met de RER naar Versailles en daar het paleis, de tuinen en het domein van Marie-Antoinette bezocht. Ik was kapot...
's Avond's mijn traditionele etentje bij het Hard Rock Café.




Spiegelzaal / Hall of Mirrors




l'Hameau (= nepdorpje) op het landgoed van Marie-Antoinette / the Hamlet at the Petit Trianon (Marie-Antoinette's Estate)



Zondag zat het niet echt mee. Eerst stond ik voor een dichte deur bij het museum voor mode, textiel en decoratieve kunst (ze gingen een uur later open dan ik dacht), dus maar doorgelopen naar het Musée D'Orsay, waar een rij stond van heb-ik-jou-daar. Um, dan maar geen impressionisten...
In het kader van mijn Napoleon-tic vervolgens met de metro en bus naar Malmaison waar ik percies aankwam op het moment dat ze gingen sluiten voor de lunch. Het was inmiddels half 1 en ik had nog geen moer gedaan...
's Middags het Chateau Malmaison bezocht, maar helaas waren het museum Bois Preau (over Napoleon's tijd op St. Helena) en het kerkje van Reuil-Malmaison (waar Josephine ligt begraven) gesloten.
Daarna opnieuw langs het Musée D'Orsay, maar de rij was nog steeds absurd lang, en toen ik weer bij het museum voor mode, textiel en decoratieve kunst aankwam, bleek de mode-afdeling (waar ik voor kwam) gesloten...


rij bij het Musée D'Orsay... / lines at the Musée D'Orsay





Maandag was een schitterende dag. Eerst naar Montmartre voor de Sacré Coeur en het Dali-museum. Toen naar Centre Pompidou, maar daar bleek de afdeling 1945-60 gesloten en ik kwam juist voor de pop-art... Nog een beetje rondgezworven in de buurt en min of meer per ongeluk belandde ik in de Joodse wijk (le Marais??). Ineens zag ik synagoges, Joodse boekwinkels, Joodse slagers en bakkers en niet te vergeten Orthodox Joodse mensen...




kunstenaars op de Place du Tertre / artists at the Place de Tertre





Daarna mijn bagage opgehaald bij het hotel en naar het station voor de terugreis. En toen zat het er alweer op!
Dus nu moet ik er ei-gen-lijk nóg een keer heen voor met Musée D'Orsay en Centre Pompidou. *zucht* Wat vervelend nou...

************************************************************************************
I went to Paris last weekend. All you need is a special promotion for Thalys tickets, a reasonably-priced hotel (which was very nice, BTW) and a very full itenary...

Since my train didn't leave until 2 p.m., I put in a few hours at work first. And ever since the tracks in NL were adapted for high speed trains, it only takes a little over 2,5 hrs to travel from Rotterdam to the centre of Paris!

The hotel was located ideally at only 4 metro stops from the Gare du Nord, at 50m from the Oberkampf metro station in a quiet street.

On Friday nights, the Louvre is open until 10 p.m., so that was my first stop after settling in. I visited the Venus de Milo and the Mona Lisa, of course, and spent an eternity looking for the Coronation of Josephine, which is HUGE, so you'd think one would have no trouble finding it...

On Saturday, I took the RER to Versailles and visited the palace, gardens and the Queen's Estate. By the time I went back to Paris, I was exhausted...
That evening I had my traditional dinner at the Hard Rock Café.

The world was pretty much against me on Sunday. First, the Museum for Fashion, Textiles and Decorative Arts didn't open until an hour later than was mentioned in my guide book, so I decided not to wait but go to the next destination on my list, the Musée D'Orsay. After seeing the immense lines I decided to forgo the Impressionist for now...
On to the next destination on my list, Josephine's estate Malmaison, where I arrived just as they closed the gates for lunch... In other words, half a day gone and I hadn't gotten anything crossed of my list yet!
After lunch, I visited the Chateau Malmaison, but unfortunately the Bois-Preau Estate (with a museum about Napoleon's exile at St. Helen's) and the church of Reuil-Malmaison (where Josephine was buried) were closed.
I went back to the Musée D'Orsay, but the lines were still ridiculously long. I gave the Museum for Fashion, Textiles and Decorative Arts another try as well, but their fashion department (my main point of interest) was closed for renovation...

The weather on Monday was wonderful. I first visited Montmartre to see the Sacré Coeur and visit the Dali-musuem. Then I went to the Centre Pompidou, but their 1945-1960 department was closed and I especially wanted to see their Pop-Art collection...
I ended up strolling through the neighbourhood and somehow wound up in the Jewish quarter (Le Marais?). All of a sudden there were all these synagogs, Jewish bookstores, Jewish bakeries, Jewish butchers and of course orthodox Jews :)

In the late afternoon, I picked up my luggage at the hotel and went to the train station - the weekend was already over!
I'll have to go back sometime soon, though, to visit the Musée D'Orsay. Oh well :)

No comments: