22/07/2008

Woohoo! I'm not crazy after all!

Ik heb al een hele tijd last van vage klachten. Moe. Klungelige coördinatie. Verstrooit (méér dan normaal). Twee jaar geleden ben ik er al eens mee bij de huisarts geweest maar het kwam erop neer dat ik teveel stress had en meer moest ontspannen.

Een maand of 3 geleden ontmoette ik een medescrapper die vertelde over vitamine B12-tekort. Ik herkende veel in haar verhaal. Dus op naar de huisarts, en hij ging akkoord met een bloedonderzoek.

Gisteren kreeg ik de uitslag, en wat blijkt? Veel te lage waarde. Een gezond mens heeft een waarde tussen de 150 en 350, en ik zit op 90.
Hoewel ik natuurlijk liever gewoon niks mankeer, is het ook een opluchting. Nee, het zit niet tussen m'n oren, ik stel me niet aan, mijn klachten hebben écht een aantoonbare medische oorzaak!

Vitamine B12 zit in dierlijke producten, en veganisten moeten daarom supplementen nemen om het binnen te krijgen. Eet je echter, net als ik, regelmatig vlees, dan betekent het over het algemeen dat je lichaam het niet meer opneemt uit je voeding. Een speciaal dieet volgen of supplementen slikken heeft daarom weinig zin omdat dat óók via je spijsverteringskanaal gaat. De beste oplossing is dan ook injecties. Je hele leven lang. Want je komt hier dus nooit meer vanaf.

Maar voordat ik definitief aan de injecties ga wil mijn huisarts voor de zekerheid testen of het écht niet aan mijn voeding ligt. Om hem tegemoet te komen ben ik ermee akkoord gegaan om 1 maand vitamine B-complex te slikken en daarna opnieuw een bloedonderzoek te doen om te kijken of het helpt. Ik ben er niet echt blij mee en ik betwijfel of het helpt, maar goed.

Wordt in ieder geval vervolgd...


For a while I have had these vague complaints. Tired. Clumsy coordination. Absent-minded (more than usual). Two years ago I already went to see my GP and the bottom line was that I was being to stressfull and that I needed to find a way to relax more.

About 3 months ago I met this fellow scrapper who told me about vitamin B12-deficiency. I recognised a lot from her story. So I went to my GP and he agreed to have my blood tested.

Yesterday I got the results, and guess what? While 'normal' people have a score between 150 and 350, I'm way down at 90.
Of course I'd rather be completely healthy, but at the same time it's such a relief to know that, no, it's not just in my head, I'm not a drama queen, I have a real medical condition!

Vitamin B12 is only found in animal products, so vegans need to take supplements to get their daily dose. If, like me, you do eat meat and dairy, it usually means your body, for some reason, no longer absorbs it from your food. Going on a special diet or taking supplements is therefore useless 'cause it takes the same route through your both as your food does... The best solution are injections. For the rest of your life. Because this condition is permanent.

But before sticking needles in me, my GP wants to test whether it's really not caused by my normal diet. To meet him halfway I've agreed to take vitamin supplements for a month and then do another blood test. I'm not really pleased about it and I doubt whether it'll do me any good, but hey.

To be continued...

No comments: