30/10/2007

India - part 1: Delhi & Jaipur

Het is inmiddels reisdag 5 en we zijn nu in Jaipur.

De vlucht naar Delhi verliep voorspoedig en zaterdagochtend om 6.15 (!) zijn we geland. Eén van de 1e dingen die ik zag op het vliegveld: een billboard van ABN Amro...
Na het inchecken in het hotel en een korte rustpauze kregen we ons welkomstpraatje en vervolgens zijn we per tuctuc (= motorriksja) naar het Rode Fort gegaan.



Daarna nog wat in de buurt rondgelopen met medereizigers José, Mark en Carlos en midden in de spits per tuctuc terug naar het hotel. Wat een gekkenhuis! Het is echt centimeterwerk (een mierenhoop van riksja's, tuctucs, fietsen, auto's, bussen etc), stoplichten en strepen op de weg zijn puur ter decoratie en dé communicatiemethode is de toeter. Die kan vanalles betekenen variërend van 'ga opzij!' en 'pas op, ik haal je in' tot 'let op, het stoplicht kan ieder moment op groen springen' (op sommige kruisingen houdt men zich er wel aan). Onze chauffeur wist de weg naar het hotel niet en moest en paar keer de weg vragen. Gelukkig zijn we er uiteindelijk toch gekomen. Even opgefrist en daarna met z'n allen gaan eten bij de lokale Chinees ;)



Zondagochtend hebben we een rondrit door Delhi gemaakt met stops bij een Hindu-tempel, een Sikh-tempel, het parlementsgebouw, India Gate (soort Arc de Triomph en monument voor alle gevallen Indiase soldaten) en de crematieplaats van Gandhi.





's Middags per trein naar Jaipur. We hadden op z'n Indiaas uiteraard vertraging en kwamen pas rond 21.30 in hotel Bissau Palace aan. Dit hotel is erg sfeervol, het was vroeger een paleis van een lokale edelman en is helemaal in stijl ingericht.

Gisteren zijn we o.a. naar het Amber-fort geweest. 's Middags heb ik even lekker rustig aan gedaan en vandaag heb ik ook een relax-dagje. Een aantal gaan met een kamelensafari naar het platteland, maar in Jordanië zag ik me al niet op zo'n beest zitten en zo denk ik er eigenlijk nog steeds over ;)



De groep (18 personen) begint elkaar inmiddels een beetje te kennen en het zijn best leuke mensen. Een aantal stellen van middelbare leeftijd maar ook verschillende 30+ers (het is ong. 50-50). De meesten hebben al vaker verre reizen gemaakt. Reisleidster Margriet is heel enthousiast en helemaal gek van India.

Tot nu toe valt het me eigenlijk reuze mee. Uiteraard heb ik last van m'n buik maar dat was te verwachten... Ik probeer uit te kijken met wat ik eet en beperk me vnl. tot brood en rijst met groenteprutjes.
Het enige dat me écht tegenvalt zijn de bedelaars, vooral vrouwen en kinderen. En alle verkopers die je overal vanalles proberen aan te smeren en geen 'nee' willen horen (maar ja die heb je overal waar toeristen komen).

Morgen vertrekken we richting Agra en 1 van de hoogtepunten van deze reis: de Taj Mahal!


English text to follow.

No comments: