31/05/2008

Bento

Dit lunchbox-gedoe begint serieuze OCD*-vormen aan te nemen... Een week of 3 terug stond er in de folder van Blokker op de 1 Euro pagina een mini koeltasje en gelukkig heeft m'n moeder er nog 1 voor me kunnen scoren (ik was zelf al bij 2 filialen geweest: ze waren echt in no-time uitverkocht, tot grote teleurstelling van sommige collega's die 'm toch ook wel erg handig vinden). Mede door dit geweldige ding (het houdt de boel echt lekker koel!) slaag ik er al 1,5 week in om trouw iedere ochtend een lunch samen te stellen. Ik begin inmiddels ook al een aardig bibliotheekje aan idee-boeken op te bouwen... (mijn motto: Need knowledge? Buy books!) Jaja, Donner, Boekenvoordeel, de Slegte en Bol zijn errug blij met me...

Ook op het Net google ik me suf naar leuke ideeën en recepten (zie de sidebar!) en zo kwam ik achter een mij tot nu toe totaal onbekend fenomeen: Bento.
Bento (of Obento) is de Japanse manier van lunchboxen maken, heel gevarieerd en in super-leuke lunchdozen met allemaal vakjes. In Japan wordt het bijna gezien als kunstvorm, er zijn zelfs 'regels' hoe de perfecte Bento eruit zou moeten zien. Ook buiten Japan zijn er enthousiastelingen voor deze manier van lunchboxen samenstellen: er is zelfs een hele Flickr-groep met alleen maar Bento-foto's!
Nu ben ik niet van plan om Japans te gaan eten, maar het idee van al die vakjes speekt me erg aan: ik ben zo'n meut die niet wil dat haar eten elkaar aanraakt, dus dan is dit ideaal!

This lunchbox thing is bringing out some serious OCD*-tendencies... About 3 weeks ago Blokker (= chain of houseware stores in NL) sold these mini coolbags at their 1 Euro section. Fortunately my mom was able to get me one (after I'd been to 2 stores in vain...). Partly thanks to this purchase (I love it! Keeps everything nice and chilled) I've succeeded in bringing my own lunch bag for the past 1,5 weeks. I've also added a nice selection of idea books to my personal library already... (my motto: Need knowledge? Buy books!) Yep, they really like me at Donner, Boekenvoordeel, de Slegte and Bol.com...

On the Net I've been googling up a storm as well, looking for nice ideas and recipes (see sidebar!) and this search brought to my attention a previously unheard of phenomenon: Bento.
Bento (or Obento) is a Japanese way of making lunchboxes, they're incredibly varied and look amazing with all their different compartments. In Japan, making a Bento is almost considered an artform and there are even 'rules' waht a perfect Bento should look like. Outside Japan there are also lots of Bento-enthusiasts: there is even a Flickr group dedicated to Bento boxes!
Although I don't plan to eat Japanese, the whole compartment-thing really appeals to me: I'm one of those picky eaters who doesn't like their food to touch the rest so with that thought in mind, this is ideal!

To be continued...


*OCD = Obsessive Compulsive Disorder

No comments: