19/04/2008

In Memoriam: Teddy

Hè, wat??? Het ging toch juist weer beter met Teddy???

GING, ja. Woensdag heb ik haar en Lily weer bij de rest van de dames gezet: ze aten weer uit zichzelf, hadden geen snotneus meer en knaagden uit pure verveling elkaars vacht kaal (!).
Vrijdagochtend zat Teddy ineens weer ineengedoken onder het hangmatje en had ze geen trek. Toen ik 's avonds thuiskwam zat ze te reutelen, dus heb ik maar weer een aparte kooi voor haar ingericht. Ik had haar er net ingezet, of ze begon vocht op te geven. Nu kunnen cavia's in principe niet kokhalzen, dus dat was wel vreemd. Het noodnummer van de dierenarts gebeld en het advies gekregen om haar te proberen te dwangvoederen en met een zoutoplossing de luchtwegen 'open' te krijgen. Het vermoeden rees dat het om een abces in de longen zou gaan en ik had nog even goede hoop dat, wanneer ze het vocht allemaal had opgegeven, ze misschien weer op zou knappen (ze is tenslotte al eerder "uit de dood herrezen")

Het voederen was geen succes: als er eindelijk een pauze zat tussen het vocht opgeven, dan weigerde ze het voer door te slikken.
Uiteindelijk ging haar conditie met het uur achteruit. Ik heb haar de hele avond op schoot gehouden en uiteindelijk heeft ze om 23.20 de strijd opgegeven (arm beessie...) Vanochtend heb ik haar in een schoenendoos bij de dierenarts afgeleverd.

Toevallig had ik het er afgelopen maandag nog met m'n moeder over dat het zo'n maf beest is/was: een verstopte talgklier op haar kont die na een klein jaar openbarstte (YECH!), cystes in haar buik, haaruitval, bijna-dood ervaring, longontsteking... Maar dankzij haar levenslust is ze daar altijd bovenop gekrabbeld. Helaas mocht dat deze keer niet zo zijn...


zelfs met een wond op haar kont klimt ze nog overal op... (okt06)


180 graden gedraaid drinken...


ik wil een snoepje / kroelen / AANDACHT!!


lekker ongegeneerd relaxen

Dus nu staat de teller weer op 4...

Teddy: 31/12/04 - 18/4/08

No comments: