30/04/2008

A Thousand Splendid Suns

Het is Koninginnedag en aangezien het toch kl*teweer is heb ik besloten lekker thuis te blijven met een goed boek. Een paar weken terug heb ik De Vliegeraar van K. Hosseini gelezen en vorige week kwam de Engelstalige pocket uit van Duizend Schitterende Zonnen. Die heb ik vandaag uitgelezen. En ik kon het (wederom) niet drooghouden (ik weet het, ik ben een watje).

Hartverscheurend wat de mensen in Afghanistan de afgelopen 30 jaar hebben moeten doormaken. En goed dat deze boeken op de internationale bestsellerlijsten staan, zodat mensen zoals ik enigszins kunnen begrijpen wat zich daar heeft afgespeeld en nog steeds afspeelt.

Iemand vertelde me dat een Nederlandse legerofficier vond dat iedere militair die daarheen wordt gestuurd, De Vliegeraar zou moeten lezen om het land en de mensen beter te kunnen begrijpen. Lijkt me geen slecht plan.

No comments: